18-12-2021 , Hungary

Targurile de Craciun din Budapesta, in pandemicul 2021

18-12-2021

Budapesta este unul dintre orasele mele preferate din Europa, ca destinatie de iarna, cladirile sale superbe fiind atat de frumos impodobite de Craciun, incat mama, mereu imi spune ca Budapesta e chiar mai frumoasa decat Viena. O vizitam impreuna cat de des, pentru Targurile de  Craciun. Acesta este rasfatul nostru, in fiecare inceput de iarna, fara exceptie, mergem la cate un Targ de Craciun, pentru atmosfera, pentru a savura mancarea locala si un vin fiert, pentru cateva cumparaturi, pentru strazile care rasuna de colinde, pentru agitatia specifica sarbatorilor de  iarna, care te umple de viata. Calatoare responsabile, amandoua, ne-am varat in multime cu masca (N95 intotdeauna) pe nas, am mai si scos-o pe terasele unde am mancat, insa in general am incercat sa repectam masurile de protectie, (dezinfectant la purtator, etc). La Budapesta masca este obligatorie in iarna lui 2021 in toate spatiile inchise, iar pe strada nu este obligatorie. Dar retineti, ungurii sunt stricti la capitolul „masuri de protectie” asa ca in interior ar fi bine sa o aveti.

3 au fost pietele de Craciun din Budapesta vizitate si anul acesta. Am inceput cu Piata Vorosmarty care gazduieste an de an, cel mai mare Targ De Craciun din Budapesta. Nelipsite de aici, fotografiile cu bradul imens, standurile cu mancare ungureasca absolut delicioasa si moderat de scumpa, vinul fiert care te imbie in fiecare coltisor, tarabele cu decoratiuni, lucruri hand-made, bijuterii si tot felul de produse made in Hungary. Pandemia  si-a pus amprenta asupra Targurilor si la Budapesta, in primul rand acestea sunt mai mici decat in alti ani, apoi ca o particularitate, in Piata Vorosmarty se plateste doar cu cardul pentru absolut orice vrei sa cumperi. Informatia asta as fi vrut sa o am mai devreme, sa nu fiu cu buzunarele pline de forinti. Noi n-am zabovit prea mult in piata, am facut cateva fotografii, am mancat un carnat unguresc fript tare bun, ne-am luat cate un vin fiert si ne-am mai invartit pe la tarabe. Lume multa, cu greu gaseai o masa sa te asezi, toata lumea dorea sa manace cate ceva de la targ si sa se delecteze cu un cozonac si o bautura. De pe card mi-au lipsit ceva mai bine de 50 de lei, deci cam atat a costat consumatia. In restul pietelor si locurilor din Budapesta am pus la bataie forintii, sa nu mergem cu ei acasa.Intrarea s-a facut cu certificatul verde, baietii de la intrare simpatici, le flururi putin documentul si gata, ai intrat la targ.

A doua zi am vizitat Targul de Craciun din fata Catedralei Sf. Stefan, foarte frumos si ofertant ca imagini foto/ video. Aici am intalnit un ungur hotarat la intare, care nu mi-a permis sa filmez inainte sa ii arat certificatul verde, drept pentru care i-am zis vreo doua pe romaneste, de l-am facut sa roseasca pe colegul sau, care ne cunostea limba. Am scos certificatul si m-am pus din nou la rand, dar la celalalt „controlor” care era mort de ras. M-a poftit inauntru in limba mea, dupa ce mi-a verificat certificatul verde si cartea de identitate. Aici la fel, tarabe mai putine decat in alti ani dar poti gasi mancare delicioasa si diversificata, vin fiert, dulciuri, cadouri si produse de artizanat. Preturile, cam 700 de forinti pentru un vin fiert, ceva peste 2000 de forinti pentru o frptura sau un carnat de-al lor picant (destul de maricel).

Inainte sa intri propriu zis in piata, traversezi o straduta intesata de tarabe si terase unde de asemenea am baut un vin sub aparatele de incalzire de pe terasa si am fost poftite sa stam si inauntru sa ne incalzim. Personal foarte amabil, terase pline iar plata se face  cu card sau cash, cum vrei. Pentru mine a fost un prilej sa mai scap de niste forinti.

In aceasi zi am fost si la Szentendre, satucul pitoresc aflat la 20 de kilometri de Budapesta. Pentru mine nu exista vizita in capitala Ungariei fara Szentendre, unde imi face mare placere sa merg de fiecare data.  Acesta are o strada principala Bogdanyi utca plina de magazinele cu lucrusoare facute de mana, desprinse parca din trecut: fete de masa, tesaturi care mai de care, dantele, haine, posete de pasla, obiecte de artizanant pictate manual superbe de-a dreptul , globuri si ornamente pentru pom dintre care ar trebui neaparat sa cumparati. Nu sunt foarte scumpe si nu le gasiti niciunde in alta parte, deci sunt cele mai potrivite suveniruri. Preturile de la 700 de forinti pentru cele mici pana la cateva mii de forinti pentru obiectele mai mari, dar chiar merita, aceste obiecte de decor sau pentru masa, va vor aminti cu drag de Budapesta, de-a lungul anilor. In rest, tarabe cu mancare, langosii specifici cu branza si usturoi, siragurile de prapika, un domn costumat ca la 1800, care vinde castane prajite. De asemenea aici puteti vizita Muzeul Marțipanului, Muzeul Ferenczy sau Muzeul Decorațiunilor de Crăciun, care este deschis tot timpul anului.

Turistii si vanzatorii au vazut anul acesta ce n-au mai vazut in viata lor, pe al meu T-REX  Reptar, belind ochii si trebuindu-i de toate de la tarabe asa ca brusc m-am transformat in atractia targului. Vanzatorii erau cu gura pana la urechi si in timp ce ma plimbam, tinerii imi zambeau si imi faceau fotografii, deci i-am luat prin surpindere cu al meu nazdravan care mai scotea din cand in cand capul din gentuta. Pentru cei care nu stiu, T-Rex Reptar, este ultimul dinozaur ramas pe planeta, un poznas care ma insoteste in toate calatoriile mele.

La Szentendre, ceaiul cu scortisoara costa pana in 300 de forinti, vinul fiert, 800 de forinti, si 900 de forinti un langos „din ala bun”. Intrarea se face probabail cu certificat COVID dar pe noi nu ne-a intrebat nimeni de „sanatate” in cele cateva ore, cat am zabovit in acest satuc incantator.

• Neparat de vizitat in Budapesta:
  • Parlamentul
  • Podul cu lanţuri,
  • Citadela,
  • Centrul istoric

Preturile pentru un weekend incep de la 100 de euro de persoana in excursiile organizate de firmale de turism cu atocarul in care intra si o noapte de cazare, iar pe cont propriu, depinde cat doriti sa stati la capitolul nopti de cazare. Desigur din partea de Vest  a tarii se poate merge la Targurile de Craciun si pe parcursul unei singure zile, dar recomandarea mea este sa va luati cel putin o noapte de cazare, pentru ca Budapest by night este extraordinara. Va dau si idee de cazare la un hotel  de 4 stele aflat in centrul Budapestei, vizavi de Parlament. Este un hotel cu nun raport bun calitate-pret, un mic dejun bogat si gustos, camere confortabile, si receptie 24 de ore.

Il gasiti accesand acest link:

Targurile de Craciun  din Budepesta, Ungaria, sunt deschise pana la 1 ianuarie 2022.